Datová schránka
Víš, co je to datová schránka a k čemu ji využiješ? Tahle služba tě ušetří běhání po úřadech při vyřizování všemožných lejster a ještě díky ní zachráníš pár stromů!
Běhání po úřadech, posílání žádostí a vyřizování všelijakých papírů občas nemine nikoho z nás. Státní správa a některé organizace však postupně modernizují své služby tak, aby byly co nejefektivnější. K tomu využívají různé nástroje, které ti postupně představíme – co jsou, jak je získat a k čemu je využiješ. Prvním z nich je datová schránka.
Co je datová schránka?
Datová schránka či datovka funguje na podobném principu jako e-mail. Existují dva druhy – datovky založené ze zákona (pro státní instituce, právnické osoby, advokáty či podnikatele) a datovky založené na žádost pro fyzické osoby. To je tvůj případ.
Pro úřady je datovka e-mail, u kterého si jsou jistí, kdo je jeho majitelem. Můžeš tak získat i dokumenty citlivější povahy, které by ti poštou úřady neposlaly. Její výhody jsou především rychlost a spolehlivost doručení. Jako bonus ušetříš přírodě pár stromů pokácených na papíry. Za založení a vedení datovky nic neplatíš, je zdarma.
K čemu ji využiješ?
Pomocí datovky vyřídíš spoustu běžné administrativy, kvůli které bys jinak musel/a obíhat úřady. Z pohodlí domova tak podáš daňové přiznání, získáš výpis z trestního rejstříku (který nejčastěji využiješ při žádosti o stipendia, studium v zahraničí či při hledání práce), bodové hodnocení řidiče nebo třeba požádáš o výpis o využití údajů z registru obyvatel.
Prostřednictvím datové schránky si vyřídíš i voličský průkaz, díky kterému můžeš volit mimo svůj okrsek – kdekoliv z Česka či zahraničí.
Jak datovou schránku založíš?
Máš tři možnosti:
Online založením tě provede portál mojedatovaschranka a celý proces ti zabere jen pár minut. Aby ale bylo jasné, že se jedná opravdu o tebe, musíš využít jeden ze způsobů potvrzení identity. K tomu využiješ mojeID, e-občanku, mobilní klíč e-governmentu nebo bankovní identitu. Jednoduše se do jedné ze služeb přihlásíš, čímž potvrdíš svou identitu.
Osobně na pobočce Czech POINT, které najdeš většinou na poště či úřadech. Několik je jich i v zahraničí, kompletní seznam míst najdeš na webovkách Czech POINT. K založení budeš potřebovat jen občanku a vše vyřídíš na počkání. Datovku za tebe taky může založit někdo jiný, bude k tomu ale potřebovat plnou moc a vyřízení může trvat pár dní.
Poštou datovku vyřídíš, pokud na ni nespěcháš. Na adresu Ministerstva vnitra pošleš vyplněný formulář, ke kterému připojíš úředně ověřený podpis (ten získáš na jedné z poboček Czech POINT). Využít můžeš i elektronický formulář, k jehož vyplnění ale potřebuješ speciální program Software602 Form Filler.
Na tohle si dej pozor!
Jakmile si datovou schránku založíš, stát ji bude používat pro komunikaci s tebou. Místo vybírání poštovní schránky proto občas budeš muset mrknout do datovky, jestli tam na tebe něco nečeká. Po deseti dnech, kdy ti zpráva bude ležet v datovce, ji úřady automaticky považují za doručenou – a nezáleží, jestli sis ji opravdu přečetl/a. Pokud ale nechceš datovku pravidelně kontrolovat, můžeš si v jejím nastavení zvolit možnost zasílání upozornění e-mailem nebo SMSkou; obojí je zdarma a žádnou zprávu tak nezmeškáš.
Všechny zprávy v datovce budeš mít uložené 90 dní. Pokud se jedná o důležité dokumenty, radši si je stáhni a zálohuj! Nebo využij placenou službu datového trezoru, který zprávy archivuje.
Zapomeneš-li přihlašovací údaje, nové získáš na kterékoliv pobočce Czech POINT. Pokud jsi ale hlava děravá a zapomeneš častěji, zaplatíš za každé další vystavení přihlašovacích údajů 200 Kč.
Jestli tě datovka zajímá, ale nevíš jistě, jestli je to pravé ořechové pro tebe, vyzkoušej její demoverzi, ve které omrkneš rozhraní a seznámíš se s jejími funkcemi.