Cestování v čase – aneb vlakem po Africe

Zažijte Afriku trochu jinak a vydejte se společně s námi na jízdu po barevném kontinentě. Přečtěte si pár rad a tipů „Jak na cestováním vlakem po Africe“ a objevte nový způsob levného cestování.

Jedna z věcí, kterou za sebou kolonialisté na tomto kontinentě zanechali, je bohatá síť železnic. A byla by škoda, kdyby se cestovatel, který chce poznat Afriku v její autentické podobě,  vyhnul právě zážitku s místními vlaky. Výhodou je nejen cena, ale také velká šance, že zažijete vlakové safari. A navíc, zcela zaručeně, si už nikdy nebudete stěžovat na České dráhy.

Co očekávat?

Vkročením na palubu vlaku a do vašeho kupé budete mít pocit, jako byste se vrátili zpátky v čase. Většina vlaků, které brouzdaly savanou v polovině minulého století, tam totiž brouzdá dodnes. Navíc zastávky se také téměř nezměnily. Místa, na kterých se některé nacházejí, se mohou z pohledu nevědomého cestovatele zdát zcela nesmyslná. Lidé se stěhují, města se zvětšují a dávná sláva a hospodářský význam těchto míst byly ztraceny v pískách času. Nenechte se tím ale zastrašit, vlaky nabízejí dokonalý způsob jak Afriku procestovat nejen bezpečně a levně, ale pohodlně.


Vlakem po Africe, foto: Alena

Třídy

Většina vlaků nabízí cestování ve třech různých třídách. Třetí třída je hojně využívána místními a je nejlevnější. Za stokorunu se můžete dostat na druhou stranu státu a ještě se seznámit s desítkami milých a upovídaných domorodců. V této třídě naleznete sedadla, většinou tři sedadla naproti sobě (něco jako ČD). Vhodnou volbou je na cesty přes den, večer se ale celkem přeplní a je téměř nemožné si zdřímnout.

Rozdíl mezi první a druhou třídou je většinou pouze v počtu lůžek v kupé. První třída má obvykle jen dvě lůžka, zatímco druhá třída má většinou čtyři. Pokud cestujete ve skupině nebo se svou drahou polovičkou, bude pro vás kupé dokonalou alternativou soukromého pokoje. Kupé se dají zamknout z obou stran, mají stoleček a často i malé umyvadélko.

 


Stravování

Vlaky mají vždy jídelní vůz. První dvě třídy také nabízejí jídlo až do kupé. Občerstvení je většinou zahrnuto v ceně jízdenky, pokud ale chcete ušetřit, můžete při nákupu jízdenky oznámit, že jídlo nechcete,a přinést si svačinku. Při nejhorším pak vždycky můžete do jídelního vozu. Navíc vlaky, vždy když projíždějí zastávkou nebo kolem vesnice, zpomalují, a místní toho využívají a prodávají ovoce, grilované maso nebo chipsy. Stačí se natáhnout z okna s pár šilinky a o jídlo máte postaráno.

trauns

Zpoždění

Africké vlaky jezdí na svůj čas. Málokdy vyjedou na čas a nikdy včas nepřijedou. Proto je třeba s tím počítat a nebrat je ani tak jako dopravní prostředek jako spíše samotnou atrakci. Koleje většinou vedou přes národní parky, savanu a odlehlé oblasti. Navíc jsou opravdu staré, proto jejich průměrná rychlost málokdy přesahuje 40 km za hodinu. Okna jsou vybavena moskytiérou, ale dají se také plně otevřít. Vždy si tak můžete užívat nádherný výhled na slony přímo z postele.

Několikahodinové, dokonce i půldenní zpoždění není ničím nezvyklým. Využijte proto této neuspěchané nálady na pozorování zvířat, čtení a lenošení. Projděte se po vagónech, sedněte si na schody s otevřenými dveřmi a užívejte si africký vítr ve vlasech. Je to opravdu zážitek.

12549056_10205492810227021_6990854384081360351_nJízdenky

Vlaky nejezdí každý den. Naopak, každá trasa má většinou jeden vlak a ten jezdí z jednoho konce na druhý. Proto pokud na jedné trase nabude zpoždění 10 hodin, na cestě zpátky to můžou být i dva dny. Občas se spoj zruší úplně. Právě proto je občas těžké sehnat lístky na ty nejdelší trasy. Doporučuje se tedy na některé trasy si koupit lístky předem alespoň pár dní. Třetí třída je ale neomezená (většinou), a tak většinou pořídíte lístky i v den odjezdu.

Jízdní řády, trasy a ceny najdete aktualizované na stránce www.seat61.com